Zulaykha Zuhayra

Zulaykha Zuhayra

Jumaat, 8 November 2013

BaHaSa & LoGhAt

Salam,

For your Information :

Tempat lahir : Hospital Kuala Lumpur
Menetap : Sungai Petani Kedah
Sekolah :
Tabika Kemas (Kuala Lumpur)
SK. Sultan Hishammuddin Alam Shah (Kuala Lumpur)
SK. Darulaman (Kedah)
SMK. Sungai Pasir (Kedah)
SMT. Sungai Petani 2 (Kedah)


Bila pijo pertikaikan tentang sejarah hidupnya yang merantau dekat FB dlu...uat ak geram tiba2...bkn geram dekat dia, tapi geram dekat orang2 yang ingat aku ni lupa daratan bila tanya kampung dekat mana? n kenapa tak cakap bahasa kedah?....Kadang2 aku sampai terfikir...boleh tak aku cop kat dahi yang aku dilahirkan di Kuala Lumpur...dan ayah aku orang pahang yang tak reti langsung cakap bahasa utara (OK, ni serius...ayah aku sangat lawak bila dia cuba cakap bahasa utara). 

Aku berpindah ke Kedah sewaktu usia aku 11 tahun...bohong la kalau aku kata cara percakapan aku tidak langsung berubah sebab hampir 10 tahun aku menetap di sana...tapi secara jujurnya aku cakap...aku hanya menggunakan bahasa utara dengan kawan2 sekolah saja (itu pun sampai sekolah menengah diowg dok kutuk aku yang aku punya percakapan pelik...huhuhu), malah ada cikgu yang siap perli lagi aku...sebab bila balik rumah....satu2nya yg mnggunakan bahasa utara adalah emak aku yang memang lahir di Pulau Pinang... Yang lain...back to normal language...sebab tu cara aku bercakap boleh berubah mengikut kawan...kalu kwan kt kedah...kedah lah loghat dia...tpi klu kwn kat Shah Alam ni ataupun family kita cakap KL balik lah...hahhaha
susah mang susah, kadang2 terlepas jugak loghat utara kat kwn Shah Alam ni atau terlepas ckp KL kat kawan Kedah...tpi cepat2 tukar....hahahha...kadang2 lawak pun ada...


Jadi TOLONGLAH SANGAT-SANGAT jngan menghakimi aku dengan hanya mengetahui aku menetap di mana...YA aku menetap di Kedah....tapi aku lahir di KUALA LUMPUR (boleh tengok ic klu tak prcaya) jd trbukti aku bkn lupa daratan... wlupun hampir 10 tahun menetap di Kedah...aku masih fasih menggunakan bahasa melayu tanpa loghat utara...



Peace no War : xxx_zuezue

Isnin, 4 November 2013

YoU rEaLlY mAkE mY dAy

Salam,
Lama ak tak update, dah bersarang dah blog ni....mcm biasa la bnyak sngt kerja yg prlu d'lunaskan sblum tarikh akhir...dengan nak menghadap perangai owg yang pelbagai n pergolakkan diri sndri yg msih d'alam kejutan budaya ni...erm...sukar betul...Ni baru belajar dalam negara, mana tau ada peluang belajar luar negara (OK.....NAK SANGAT!!) haishh...tah2 lagi sukar...

Ok btw... Im officially in my 21 years old since yesterday.... (yeahhhh clap....clap...clap....), pelbagai halangan dan pengalaman dah ditempuhi uat ak lebih matang dari sebelumnya...tapi my dear Conan tetap di hati...hahahha (yang tu xleh nak tukar..)... BTW thanks to my roomate n komander siblings pijo sb uat suprise...second surprise birthday celebration in my life.... (pertama msa ak sem 1, roomate umah uat tuk ak....siap kena simbah air lg mlm2 buta kul 11 mlm blakang blok 3...hihihihi..kali ni nasib xkena pape yg teruk...)

Tpi kali ni surprise dia ak xjangka mcm sem 1 diploma dulu sb masa tu roomate ak mang dh kantoii awl ngan ak cuma ak xtau bnda ap diowg nk kenakn kat aku... kali ni ak xbg tau langsung mlalui fb atau skype yg birthday aku bila....pendek kata klu tak tau tu mang tau la kn sapa...tpi diowg ni pndai la plak...diowg tau mlalui no ic yg ak bg sb nk byar yuran elektrik kolej....haishh...ak pn blurr sngt....btw Thanks a lot...hahahha...


My Komander siblings... Tnggal Nik n Nad je yg tak ada....btw really miss them a lot... :')

Zarith di sblah kiri skli is my new roomate....hihihi n kwn dari diploma gak...

 with my birthday cake DIY by Atika Ahmad.... Me love so much....

Super cute n simple....Really love this cake
Atika Ahmad yg deko...hahahaha... budak ni mang kreatif nak mampus....slalu hasilnya mang tak pernah mengecewakan....

Ni ak beli sendiri sehari sblum birthday ak....hadiah utk diri sendiri memandangkan terjumpa ngan harga yg murah kt pasar pagi stadium Shah Alam kan.... #MyNewCollection





Mesti ad yg tertanya-tanya knp pijo ad kn? (ad ke yg nk tnya?), dia dtg melawat memandangkan brcuti....already miss her so much....dia balik Terengganu mlm tadi.... Take Care dear wlupun jauh....sangat hargai lawatan ko kat sini....bnyak mengamit kenangan n memeriahkan umah ni ngan prangai ko yg bnyak tak brubah....hahahaha....



: xxx_zuezue