Zulaykha Zuhayra

Zulaykha Zuhayra

Selasa, 26 Julai 2011

SketSa KehIdUpAn

selagi kita hidup, kita sentiasa belajar tanpa kita sedar - mesti korang dah pernah dengar ayat yang maksudnya sama tapi mungkin terjemahannya berbeza...betul tak??..buat pengetahuan korang aku bukan la suka sangat membaca atau lebih tepat lagi aku ikut mood aku yang tersendiri....dan boleh dikatakan aku menggunakan pengalaman yang ada di depan mata untuk menghayati kehidupan. Alhamdulillah, aku boleh menjadi pendengar yang baik, segala masalah yang diberitahu akan aku kumpulkan dalam satu fail di dalam otak ini untuk disemak bila aku sendiri melaluinya atau ada yang memerlukannya....betul!! ada orang kata, bercakap lagi senang dari melaluinya sendiri tapi percayalah...kitalah jaguh untuk diri kita sendiri bila kita dapat mengharungi rintangan-rintangan yang menghiasi kehidupan kita.......seperti yang pernah aku kata kan sebelum ini, aku bukan lah seorang yang pandai dalam semua hal, dan aku tahu mesti ada yang mungkin marah dengan tindakan yang pernah aku lakukan ( bak kata orang, kita tak dapat nak puaskan hati semua orang) tapi tak salah jikalau aku mencuba seperti slogan yang selalu aku gunakan untuk diri aku iaitu 'cuba menjadi yang terbaik'.


kita berbalik kepada membaca tadi, aku suka baca blog2 kawan aku seperti :


dan dari situ aku belajar mengenali mereka dengan seadanya...dan kadang-kadang tulisan mereka menyedarkan aku tentang banyak perkara yang berlaku disekeliling mereka yang membuatkan aku terfikir sendiri, hidup aku bukan hanya untuk aku tapi untuk orang sekeliling yang tak pernah jemu menarik aku daripada jatuh ke lembah kegelapan..........termasuklah keluarga aku yang tercinta.....




dunia Zulaikha Sabri : xxx_ zue zue

Selasa, 19 Julai 2011

Ramadhan Kali Ke-3

Saat aku menulis ni sesungguhnya aku tengah bosan di rumah sambil melayan tv yang tah cite pa, langsung tak masuk kepala. Perhatian akan ada bila aku rasa cita tu menarik untuk dinilai...chewahh!! masuk bidang filem ni susah sikit..hahahahaha..keja nak kritik je...shot xbtul la, jalan cerita cliche la..hahahahha...tapi tak terdetik la pulak nak siar komen kt mana2 sebab aku masih perlu kumpul ilmu cuma yg boleh ak komen hanya jalan cerita untuk mngumpul idea yg lebih baik yang pasal lain tu ak tak berani sebab bidang aku lebih kepada penulisan.....sebab bidang ni memerlukan aku meneroka dengan lebih mendalam sesebuah kehidupan.....tiba2 tersedar yang aku dah lari 10 batu jauh dari tajuk yang aku nyatakan kat atas tu...ok aku masuk kepada tajuk tu pula...

Ramadhan tahun ni mrupakan ramadhan yg ke-3 ak smbut tnpa kluarga, prtma semasa ak di tingkatan empat. kedua sewaktu ak brada di semester pertama pengajianku di UiTM Shah Alam dn yg ketiga pula ialah pda thun ini iaitu smasa ak brada di semester tiga dalam pengajian ku ini......PERASAAN?? entah la...hati akn trsentuh wktu smnggu dua sbelum brakhirnya bln puasa krna swaktu ini lah lagu2 raya akn dimainkan..hati ini mula la nk sedih2 mcm xleh nk beraya ngan kluarga...klau nk d'fikirkan kmbli mcm lawak sngat tpi nk buat mcm mna klau hati dh gatal nk sdih, mata pula dh gtal nk nangis......ak pn layan je la...hahahhaha......cuma kdang2 ak trfikir jugak....mcm mna klau ak brada di perantauan...uwahhh....msti lagi sdih kn.....ckp ngan mak ngan ayah kt dlm fon pn msti nk nangis kn.....hahahhahahaha...tpi xda la truk smpai mcm tu kot.....nk petik balik dialog yg ak ckp kt mak ngan ayah smlam : jiwa mau kental ma.... ( dialog ni msa kaki ak kna balun ngan ayah smlm....tergeliat punya psal)....mak ngan ayah hanya gelak je.... pape pun pengalaman akan mengajar kita tntang khidupan....slagi kita tidak lalui sndri pngalaman tu, slagi itu kta tidak tahu stakat mna kekuatan kita mlaluinya........mngkin jiwa kita akn goyah atau mngkin akn kental.......erm....fikir-fikir kn dn slamat beramal.....hihihihii.... (smpat jgak jdi kaunselor dlm blog ni....layan je la....)





full of love : xxx_zue zue

Khamis, 14 Julai 2011

BiCaRa TaNpA sUaRa...

kaki makin membengkak (teseliuh), pingang dari hari ke hari menganggu hari2  ak.... ak xtau sb pa pinggang ak rasa sakit semacam je ni...dari hari tu g...mungkin salah tido tapi nak dekat seminggu dah jadi macam ni....adoii nak kena p camping ngan budak2 lgi...ish...apa kena ngan ak dari hari ke hari ni.....emosi plak sering terganggu....n mudah sensitif.....Alhamdulillah nak dekat cuti pertengahan sem dah..bleh la ak lupakan  sikit masalah2 yg melanda......ye ak kena kuat..kuat dlm mnghadapi cobaan...kuat..kuat dan terus kuat........ak dah xnak air mata sering menghiasi pipi ku ini  lagi.....XSUKA!!

kepada pembaca yang sering melawat blog ini, doakan zue ada kekuatan dalam menghadapi hari mendatang....zue xnak jdi puteri air mata lagi sb tu bkn diri zue........


hati yang disakiti : xxx_ zue zue

Rabu, 6 Julai 2011

My NaMe Is......

salam semua, hari ni genap seminggu ak x update blog. mngkin ak sndri tak prsan brapa lajunya masa brlalu. masa yang mencatat memori yang pelbagai...smentara nk tnggu blik kedah malam ni, smpat lagi ak trfikir nak update blog. dalam rasa sronok, ada juga rasa takut sbab keja bnyak tak siap lagi sbnarnya...trpaksa la ak mmbawa skali krja2 tu....aiyooo..tpi tak pe la..lau lapang2 tu ak uat la keja ak.

sbnarnya dalam post kali ni ak nak bongkarkan cerita mengenai nama ak yang sbnarnya bnyak sjarah...hihihi..klau nak tahu dulu ak sering mengeluh knpa nama ak ada 1 patah perktaan aje sdangkan kwan2 ak (time tu ak tadika) da dua tiga patah perkataan. dan ak slalu mrungut knapa nama ak adalah nama owg yg pling akhir dalam list name..erm....lau tnya soalan ikut nama, msti ak yg pling akhir....tmbah membencikan ak bla cikgu tnya soalan lepas tu boleh balik..hihihi...mula la ak tarik muka.....dan paling ak tak suka bla kwan2 ska ati je tambah nama ak jdi nur zulaikha la...siti zulaikha la, nurul zulaikha la...sampai ak dah tak larat nak jawab. tpi besanya ak xda la smpai nk tarik muka cuma ak akan hdiahkan kata2 pedas lagi berapi dri mulut ak la mcm.. 'amboi...suka2 ati je ang tambah nama ak na...' atau pun 'memang la kawan sendiri pun dah tak ingat nama'.....(tu crita msa ak dah msuk sekolah menengah.)


wktu skolah rendah plak - ak yakin korang tak pernah tngok lagi surat beranak ak kan...kan...kan? kalau korang nak tahu, di depan surat beranak ak tertulis nama Zalikha binti Sabri...jeng...jeng..jeng....

aip..!!..jangan nak buat andaian bukan2 pula tau, memang itu nama ak yang tercatat di hadapan surat beranak ak, tapi klau kowg pusing belakang surat beranak tu, pada tarikh 5/11 iaitu sehari slepas ak dilahirkan, nama ak d'tukarkan kepada Zulaikha binti Sabri...siap kna byar lagi tau sb tkar nama...menurut ayah ak, nama ak ditukar krana ada salah faham mengenai maksud kedua nama tersebut kerana Zalikha bermaksud 'itu' manakala Zulaikha brmaksud 'Kecantikan yang Menawan'

jdi bla adanya ckgu2 yg tak suka nak membelek surat beranak anak muridnya, nama ak seringkali ditulis Zalikha dengan alasan ikut nama surat beranak, ada ckgu yang snggup potong lagi nama ak yang dah ditulis oleh mak dengan cantik dan elok dekat buku laporan dipotong dengan maker dan ditulis semula besar2 dngan maker juga nama Zalikha tu......ak tnjuk kat mak, mak apa lagi marah sakan la dan mnyuruh ak tunjuk lampiran surat beranak ak depan dan belakang pada ckgu klas ak tu...hahahhahhahaa...bla d'fikirkan blik lawak pn ada....tpi ak trima dngan redha..mngkin ini cobaan buat ak lebih mnghargai nama aku




d'catat oleh Zulaikha Sabri : xxx_zue zue