Zulaykha Zuhayra

Zulaykha Zuhayra

Jumaat, 8 November 2013

BaHaSa & LoGhAt

Salam,

For your Information :

Tempat lahir : Hospital Kuala Lumpur
Menetap : Sungai Petani Kedah
Sekolah :
Tabika Kemas (Kuala Lumpur)
SK. Sultan Hishammuddin Alam Shah (Kuala Lumpur)
SK. Darulaman (Kedah)
SMK. Sungai Pasir (Kedah)
SMT. Sungai Petani 2 (Kedah)


Bila pijo pertikaikan tentang sejarah hidupnya yang merantau dekat FB dlu...uat ak geram tiba2...bkn geram dekat dia, tapi geram dekat orang2 yang ingat aku ni lupa daratan bila tanya kampung dekat mana? n kenapa tak cakap bahasa kedah?....Kadang2 aku sampai terfikir...boleh tak aku cop kat dahi yang aku dilahirkan di Kuala Lumpur...dan ayah aku orang pahang yang tak reti langsung cakap bahasa utara (OK, ni serius...ayah aku sangat lawak bila dia cuba cakap bahasa utara). 

Aku berpindah ke Kedah sewaktu usia aku 11 tahun...bohong la kalau aku kata cara percakapan aku tidak langsung berubah sebab hampir 10 tahun aku menetap di sana...tapi secara jujurnya aku cakap...aku hanya menggunakan bahasa utara dengan kawan2 sekolah saja (itu pun sampai sekolah menengah diowg dok kutuk aku yang aku punya percakapan pelik...huhuhu), malah ada cikgu yang siap perli lagi aku...sebab bila balik rumah....satu2nya yg mnggunakan bahasa utara adalah emak aku yang memang lahir di Pulau Pinang... Yang lain...back to normal language...sebab tu cara aku bercakap boleh berubah mengikut kawan...kalu kwan kt kedah...kedah lah loghat dia...tpi klu kwn kat Shah Alam ni ataupun family kita cakap KL balik lah...hahhaha
susah mang susah, kadang2 terlepas jugak loghat utara kat kwn Shah Alam ni atau terlepas ckp KL kat kawan Kedah...tpi cepat2 tukar....hahahha...kadang2 lawak pun ada...


Jadi TOLONGLAH SANGAT-SANGAT jngan menghakimi aku dengan hanya mengetahui aku menetap di mana...YA aku menetap di Kedah....tapi aku lahir di KUALA LUMPUR (boleh tengok ic klu tak prcaya) jd trbukti aku bkn lupa daratan... wlupun hampir 10 tahun menetap di Kedah...aku masih fasih menggunakan bahasa melayu tanpa loghat utara...



Peace no War : xxx_zuezue

Tiada ulasan:

Catat Ulasan